Mange ledere glemmer det som kan gi størst verdi

Av Arne Harket (lesetid ca. 2 minutter)

I kampen om den optimale digitaliseringsstrategien glemmer mange ledere å stille det viktigste spørsmålet; hva er virksomhetens konkurransefortrinn og hvordan kan bedriften skille seg ut i markedet?

Digitalisering har i flere år vært på manges lepper og IT-sektoren er nå den største enkeltsektoren som får finansiering fra Innovasjon Norge. I en artikkel høsten 2020 sier administrerende direktør Håkon Haugli at bedriftenes evne til å tilpasse seg digitalisering av markedet og verdikjeder er avgjørende for Norges fremtidige konkurranseevne. Haugli har et viktig poeng, men i spørsmålet om fremtidig konkurranseevne er spørsmålet om virksomheters konkurransefortrinn like viktig.

 

En analyse SCG fikk utført i samarbeid med Sentio Reseach for en tid tilbake viser at det er et mindretall av norske virksomheter som har definert sitt konkurransefortrinn. Den viste også at jo større virksomheten er, jo mer krevende er det å få virksomhetens ansatte til å forstå og bidra i utviklingen av det.

Konkurransefortrinn bygger på virksomhetens ressurser

Utvikling av konkurransefortrinn betyr at virksomheten må vurdere summen av alle de ressursene og kapabilitetene den har. Ingen virksomheter har de samme, og ingen selskaper kan bare kjøpe andre selskapers ressurser og kapabiliteter. Det faktum muliggjør at selskaper kan utvikle sitt konkurransefortrinn på en måte som gjør at den kan skille seg ut i markedet. Er det virksomhetens digitale evne, kulturen, innovasjonsevnen, know-how, nettverk eller en kombinasjon av disse som skal ligge til grunn for dens konkurransefortrinn? Målsettingen må være å forsøke å definere konkurransefortrinn som er vanskelig for konkurrentene å kopiere, som gir god lønnsomhet over tid og som møter dagens og morgendagens trender og krav.

Tydelige konkurransefortrinn gir virksomheter økt verdi

S-banken er et godt eksempel på en virksomhet som kobler konkurransefortrinn og IT sammen. Banken har utviklet et konkurransefortrinn som knyttes til pris og enkelhet, og levendegjør det gjennom en digital kundetilnærming. It-utviklingen er ikke løsrevet fra selskapets konkurransefortrinn, men den er med på å underbygge og forsterke fortrinnet.

Konkurransefortrinn skaper økt konkurranseevne

Vårt innspill er at ledere i større grad bør løfte blikket fra de digitale utviklingsløpene og stiller et enda viktigere spørsmål; hva er virksomhetens konkurransefortrinn. Gjennom å koble virksomhetens utviklingsløp og IT-satsning  mot tydelige definerte konkurransefortrinn mener SCG at norske virksomheter kan øke sin konkurransekraft og vinne nytt terreng, både nasjonalt og internasjonalt.


Forrige
Forrige

Kompetanse-områdene toppledere bør besitte

Neste
Neste

Slik utvikler man super-lønnsomme selskaper