Har din virksomhet en tydelig strategi?

Av Arne Harket (lesetid ca. 2 minutter)

For en tid tilbake gjennomførte SCG en analyse av konkurransefortrinn i norsk næringsliv. Vi ønsket å finne ut i hvilken grad norske virksomheter hadde definert sitt konkurransefortrinn, samt i hvilken grad ansatte hadde forstått og evnet å levere til konkurransefortrinnet.  

Med konkurransefortrinn mener vi virksomhetens evne til å tilby noe som er med på å differensiere dem i markedet.

Svarene var nedslående lesning for norsk næringsliv, men positiv lesning, hvis man tok konsulentbrillene på. Analysen viste nemlig at kun 20 prosent av norske virksomheter hadde definert og implementert et konkurransefortrinn.

Tallene overrasket oss, spesielt når vi vet hvor viktig tydelighet i markedet er for å utvikle en sterk og langsiktig lønnsomhet. 

Mange ledere blander strategi med operasjonelle aktiviteter

I vårt arbeid møter vi mange ledere i løpet av en uke. Noe som går igjen er at veldig mange av dem rett og slett ikke vet hva strategi er. De blander strategi med budsjetter, mål, lønnsomhet, digitalisering og andre temaer. Men strategi handler primært om en ting: hvordan skal virksomheten skille seg ut i markedet? For å gjøre det letter for deg å avgjøre om din virksomhet har en tydelig strategi har vi utviklet fem spørsmål. Kan du svare JA på alle disse, så tyder det på at virksomheten har en tydelig strategi.

Fem spørsmål som avgjør om dere har en tydelig strategi

1.     Kan du si hvem som er din målgruppe?

2.     Kan du si hva du leverer til den målgruppen som bidrar til å differensiere selskapet?

3.     Kan du si hvilke ressurser og kundeaktiviteter som bidrar til at dere kan levere på differensieringen?

4.     Bruk dere mulighetene dere får, internt og eksternt, til å snakke om hvordan virksomheten er differensiert fra konkurrentene?

5.     Har du et system slik at virksomheten kartlegger og vurderer det som skjer i omgivelsene, og sørger for å tilpasse virksomheten og videreutvikle differensieringen basert på det?

Strategi misforstås og gjøres ofte for vanskelig. I SCG har vi utviklet enkle modeller som gjør strategi forståelig. Strategi er ikke så vanskelig, det handler bare om å gjøre de rette tingene.


Forrige
Forrige

Dugnadsånden lever!

Neste
Neste

Espresso House i hardt vær - hva kan de gjøre?