Fem ting som gjør deg til en bedre leder og strateg

For en tid tilbake gjennomførte SCG en analyse av konkurransefortrinn i norsk næringsliv. Vi ønsket å finne ut i hvilken grad norske virksomheter hadde definert sitt konkurransefortrinn, og også i hvilken grad ansatte hadde forstått og evnet å levere til konkurransefortrinnet. 

Med konkurransefortrinn mener vi virksomhetens evne til å tilby noe som er med på å differensiere den i markedet.  

Svarene var nedslående lesning for norsk næringsliv, men positiv lesning, hvis man tok konsulentbrillene på. Analysen viste nemlig at kun 20 prosent av norske virksomheter hadde definert og implementert et konkurransefortrinn. Tallene overrasket oss, spesielt når vi vet hvor viktig tydelighet i markedet er for å utvikle en sterk og langsiktig lønnsomhet. 

Mange ledere blander strategi med operasjonelle aktiviteter

I vårt daglige arbeid så møter vi mange ledere hver uke. En av tingene som går igjen er at veldig mange ledere rett og slett vet lite om hva strategi egentlig er. De blander ofte strategi med budsjetter, mål, lønnsomhet, digitalisering og andre temaer. Men strategi handler primært om en ting: hvordan skal virksomheten skille seg ut i markedet?  

Fem enkle spørsmål

Nedenfor lister vi opp fem spørsmål. Innsikt og forståelse i disse vil føre til at du blir en bedre leder og strateg.   

  1. Kan du si hvem som er din målgruppe? 

  2. Kan du si hva du leverer til den målgruppen som bidrar til å differensiere selskapet? 

  3. Kan du si hvilke definerte kundeaktiviteter som bidrar til at dere oppnår differensieringen? 

  4. Bruk du enhver anledning, internt og eksternt, til å snakke om hvordan virksomheten er differensiert? 

  5. Har du et system slik at virksomheten kartlegger og vurderer det som skjer på utsiden av virksomheten, og sørger for å tilpasse virksomheten og videreutvikle differensieringen basert på det? 

 

Strategi misforstås og gjøres ofte for vanskelig. I SCG har vi tatt kjernen i strategi og utviklet enkle modeller som gjør strategi enkelt. Strategi er ikke så vanskelig, det handler bare om å gjøre de rette tingene.  


Forrige
Forrige

Norske virksomheter går glipp av lønnsomhet (Dagens Næringsliv)

Neste
Neste

Ledelse på liv og død